maanantai 27. tammikuuta 2014

Vihdoinkin talvi!

Kyllä kesti talven tulo k a u a n tänä vuonna. Ihan meni tammikuun puoleen väliin, ennenkuin se pimeys ja kura loppui. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan..
Saatiin Päijänteen mökki joulun alla valmiiksi ja siellä on vietetty likimain kaikki mahdolliset viikonloput. Onneksi sinne on lyhyt matka niin voi hyvin mennä lyhyeksikin aikaa. Ihana paikka se on!! Ja se rauha mikä siel on, ah! Koiratkin rakastaa paikkaa ja vinkuminen autossa alkaa jo hyvissä ajoin ;) Ne on siel ulkona melkein kaiken aikaa ja vaik ei oo aitoja niin pihassa ne pysyy, on aina pysyneet. Jopa Ink!

Kisaamassa olen muutaman kerran ehtinyt jo käydä. Ei mitään suurta ja mullistavaa tulosta kumminkaan, mutta eräänlainen rentous on kyllä tullut ratoihin ja se on hieno homma! Pystyy ajattelemaan jotain muutakin kuin tajuissaan pysymistä ;)
Sunnuntaina oltiin kisailemassa maneesissa Porvoossa. Tykkään siitä pohjasta tosi paljon. Minusta on parempi kuin tekonurmet. Kisat oli pienet koska eihän nykyiset kermaperseet halua vilposiin tiloihin ja maneesi pohjalle kun lelut likaantuu ja mitä kaikkea :D Pakkasta ei ollut nimeksikään, joten hyvin tarkeni. En tiedä miten sitä on ennen maailmassa pystytty tekemään koirain kanssa yhtikäs mitään, kun ei ne ihmisten mielestä kestä kylmää. Esimerkiksi valjakkokoiratkin; ei niillä juuri BOT-takkeja ole, saati muita krumeluureja ja siitä hangesta vaan juoksuun lähdetään. Samoin metsästyskoirat ja muut käyttökoirat. Toki pian koirat jalostetaan sellasiks, ettei ne pärjää kuin välimeren rannoilla ja keinonurmella.
Tässä näitä epäonnistuneita otoksia, mikäli haluaa katsoa: rata 1

                                            Toka rata LINK

Ja kolmas rata LINK



Inkerin pennut on pian vuoden vanhoja :-o
Mukavia on olleet uutiset joita olen niistä kuullut! Pian niitä voipi alkaa kuvailemaankin ja sijoitusnarttuni Ais meneekin hetimiten kun se virallisesti on mahdollista. Huuuuuiii kuin jännää!!
Tässä Aisista ihana talvikuva:

Pentue suunnitelmia ei nyt juuri Karmiwan nimiin ole. Haluan seurata rauhassa tän ekan pentueen ja mitä siitä tulee, että osaisin kenties tehdä oikeat valinnat sitten myöhemmin. Nartun kanssa ei nyt tule houkutustakaan minkäänmoiseen "tehotuotantoon" jota tuntuu olevan valitettavasti vallalla jonkin verran. Se on se suosikkiroduksi tulemisen kiro :/. Mut joo, ei näitä liene sen enempää kannata sohia kun ei ne mulle kuulu. Onneksi.

perjantai 6. joulukuuta 2013

Vuodesta enää rippeet jäljellä!

Toisaalta on mukava asia, että minulla pakkaa loppuvuoteen hulluna töitä; pikkujoulu aika jne. Siinä tohinassa menee tuo pimeä ja synkeä aika nopeasti ja yhtäkkiä huomaa, että joulu onkin nurkan takana!
Huono puoli tietysti on, että koirien treenaaminen jää vähemmälle. Ne vähät vapaat oon koittanut kuntoilla ja ulkoilla, että taas jaksais juhlista juhliin painaa.
Jokusen kerran kuitenkin ollaan päästy treenailemaan Juhalle, muutaman kerran onnistuin saalistaman Jannen SM-ryhmästäkin peruutusvuoron. Marraskuussa kisasin Inkillä 3 starttia JAUn omissa kisoissa. Heikki kisas samoissa geimeissä Troipalla. Ei mitään menestystä kummallekkaan, mutta jotain ihan hyviäkin kohtia.
Keskimmäinen rata on kenties sellanen, jota kandee näyttää ;)
Tässä link ja sama rata hienommin tehtynä Heikiltä ja Troylta (ja se pirun yks rima!!) Link

Uusivuosi tuo taas uudet lupaukset ja uudet metkut kuten kuvioon kuuluu.
Minulla vaihtuu agilityseura JAUsta HAUhun. Saan sieltä mieleisen ryhmäpaikan ja toivonmukaan enemmän apua Inkerin kanssa tekemiseen. JAU ei pystynyt minulle seuratoiminnan puitteissa tätä tarjoamaan, koska en ole saavuttanut Inkerin kanssa riittävästi nollia. No, nollia ei tuu kun ei osaa, tarvis opastusta?! Ja seinäänpäinjuoksukierre on valmis. Toki ois mahdollista treenata ulkopuolisen kouluttajan ryhmässä, maksaa halli-ja treenimaksujen päälle viel liki neljän tunnin tuntipalkka reilusta vartista. Tähän minulla ei vaan ole varaa. Agility on kovin kaupallista ja toistan itseäni kyllä, mutta hinnat on karanneet mun ulottumattomiin. Toivottavasti nyt sais kohtuu hyvää treeniä ihan talkootyöllä, jäsen-ja treenimaksuilla. Katsotaan, että onko se ruoho vehmaampaa minuun tarpeisiini muualla.
Mitään katkeruutta ei asiassa kumminkaan ole, JAU on huippu kiva seura ja täys hyviä tyyppejä! Sen toimintaperiaatteet eivät vain palvele minunkaltaistani jäsentä.

Jälleen kerran toivoisin myös toko-kärpäsen heräävän uniltaan. Taidan mennä katsomaan messariin maajoukkueen karsintakoetta, jospa se sieltä löytyis?
Messarissa esiintyy myös Inkin pentu, sijoitus narttuni Ais (Karmiwan Q) frisbee näytöksessä. Se pitää ehdottomasti nähdä!
kuva: H.Seppä


Inkerin pennut ovat teini-ikäisiä (8kk) ja hurjan taitavia ja osaavia! Olen enemmän kuin tyytyväinen :) Ensi vuonna varmaan alkaa näkyä sitten jo kisakentilläkin. Jännää!!

Jouluun on viellä muutama viikko, mikä minun elämässäni meinaa pitkiä työpäiviä, mut pian helpottaa ja päästään mökille pyhien viettoon!

HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA YSTÄVILLE, TUTTAVILLE, KASVATTIEN OMISTAJILLE, KAIKILLE!!
Rauhaa & rakkautta :)

tiistai 1. lokakuuta 2013

Kuusi Karmiwaa koolla!

Sunnuntaina (29.9.) pidettiin historian ensimmäinen KARMIWA-pentuepäivä :) ja suureksi ilokseni kaikki kuusi pääsivät paikalle!
Ihan huippua!!
Tapaaminen järjestettiin Heljän luona Askolassa ja näin ollen pennut pääsivät haistelemaan muutamaa tahmeaa pässikaritsaa vähän lähempää. Inkerille sattui viimekesänä ikävä sähköisku onnettomuus paimennuksen yhteydessä ja kuten jo tiesinkin, se ei tästä muistostaan johtuen halua olla missään tekemisissä lampaiden kanssa. Lapset kyllä halusivat! Toiset napsi kakkaa suuhunsa enemmän kuin toiset ja ihan totista kiinnostustakin oli havaittavissa. Pennut pääsivät myös rallattelemaan yhteisjuoksun merkeissä. Tosin Johannes oli niin paljon innostuneempi lampaista, että piupaut välitti sisaruksistaan ja säntäsi lammaslaumaa tavoittelemaan. Se sai peräänsä omistajansa ja Heljän ja sanotaanko näin, että Katjalle tuli aika hyvä alkulämmittely ;o). Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ei lampaille, eikä koiralle. Katja hengästyi. Ihanaa oli katsella kuinka tyypit nauttivat yhdessä juoksemisesta, vauhdin hurmaa parhaimmillaan!
 Pentuihin olin tyytyväinen muutenkin; avointa ja mukavaa porukkaa ja myös aikas tasakokoisiakin. Ja tottakai; kauniita kuin mitkä!
Juttua piisas vaikka kuin ja juutuimmekin höpöttelemään tuntikausiksi Heljän pihaan. Oli aivan mahtavaa nähdä kaikki koirat omistajineen!! Kiitos viellä kerran! Kesällä viimeistään uusiksi!
Oi kuin taitavia lapsia =)

Ja toiset kolme ja Ink.

Ja koko poppoo yhes koos!
Qra otti ihanan lehmänläjä naamioinin ;o)


sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Guess

Nyt olen vihdoin tavannut koiran, jonka hankin jo tovi sitten Ruotsista.
Guess alias TheLook Revolution Guess on siis bc neiti, jonka olen ostanut (jälleen kerran!) "silmät sidottuina".
Guessissa kiinnosti lähinnä sen kovasti mielenkiintoinen emälinja. Sen emä The Look Successful Svea on Brittiläistä taustaltaan (isän puolelta) eikä emälinjakaan ole niin kovin käytetty.
Isänä Guessilla on Seemework Key jonka jälkeläisiä jo Suomessa onkin, puhumattakaan isäisän Joen jälkeläisistä. Isälinja on jättänyt suht tervettä jälkeä ja kuulemani mukaan hyväpäisiä koiria.
Näillä siis taas mennään, toivottavasti ei päin seiniä kumminkaan.
Itse pentu oli aivan lumoava! Se oli jopa vähän liian kiltti! En ole tottunut moiseen :) Sylissä se rentoutui kuin jokin ragdoll-kissa ja sitä sai palluttaa miten vaan. Kotonaan sillä on puruleuina pari Lapinkoiraa ja malamuutti.
 Guessin sukutaulu Vallregistä:

THELOOK REVOLUTION GUESS

V1586/2013
HD:-
ISÄ:SEEMEWORK KEY
V1106/2008
HD:A
Godkänd VALLH PR Stamtavla

isänisä:
JOE
ISDS272330
HD:A
Stamtavla

Isänisänisä;
CLOVERHILL MIRK
ISDS261549
HD:-
Stamtavla

Isänisänemä:MEG
ISDS249302
HD:-
Stamtavla

Isänemä:
KELLIEGÅRDENS LOT
V1701/2004
HD:A
Godkänd VALLH PR Stamtavla

Isänemänisä:
CRISP
N14234/02
HD:A
Stamtavla

Isänemänemä:
MOEL TESS
V1575/98
HD:U
Godkänd VALLH PR Stamtavla



Emä
THELOOK SUCCESSFUL SVEA
V1100/2010
HD:A
Godkänd VALLH PR Stamtavla


Emänisä
NIDDERDALE SPOT
V1574/2009
HD:A
Godkänd VALLH PR Stamtavla

Emänisäisä:
LAD
ISDS283239
HD:-
Stamtavla

EmänisänemäDUSTY
ISDS00/293268
HD:-
Emänemä:
Stamtavla
JEAN
V1733/2008
HD:B
Godkänd VALLH PR Stamtavla

Emänemänisä
COON
ISDS231614
HD:-
Stamtavla

Emänisänemä:JAN
ISDS230734
HD:-
Stamtavla







torstai 12. syyskuuta 2013

Nirin narin...

Harmittaa kuulkaa olla köyhä.
Siis silleen vähissä varoissa, että pitää kyllä tosissaan miettiä mihin on varaa. Likikään ei voi puuhastella kaikkea mitä haluais saatikka, että vois panostaa enemmän esimerkiksi rakkaaseen agilityyn. On tää vaan loukko josta ei varmaan kaivauduta kuin lottovoiton voimalla pois :o/ .
 Talvitreeniä aloin suunnittelemaan ja tie JAUssa Toivolan Jannen ryhmän suhteen nousi t a a s pystyyn; näytöt ei riitä. Ois sitten ollu mahis OT-ryhmään jaetulle paikalle eli jokatoinen viikko ulkopuolinen koutsi, jolle pitää lyödä 40€ riihikuivaa kouraan, että jaksaa katsella sua n. 20min.radalla. Sen lisäksi halli maksu 40€/kk ja ajamiset Tuusulaan...Bling, bling, bling!! Soi jonkun kassakone. Not mine!
Samanen neljäkymppiä tulee maksaa myös vapaatreenaajaan paikasta. Fakta on kuitenkin, ettei vuoroja riitä likikään kaikille halukkaille, paitsi ehkä yöaikaan. Jos on onnea ja pystyy notkumaan koneella varauskalenterin ääressä saattaa saada kertaviikkoon vuoron. Halpaa ei siis sekään :(.

Niin tai näin, jatkan Oreniuksen Juhan valmennuksessa jonka olen jakanut kaverin kanssa (jätetään nimi nyt mainitsematta kun ei tiedä miten pahasti tässä avarakatseissa agility-yhteissössä leimataan tietyn "puolen" kannatajiin. Käsittämätöntä mutta totta!). Siinä on kyllä ollut hinta/laatu kohdillaan ja pianhan tuolla ollaan vuosi käyty. Mii laik!
 Hävettää tosin kuin vähän tulee treenattua läksyjä...Siitä pääsiskin jaarittelemaan ajankäytön pulmallisuudesta ja kuinka jakaa sitä perheelle ja harrastuksille jne...
Töitä pitäis tehdä paaaaljon enemmän jos mielis kehittyä nopiampaan tai yleensä ollenkaan. Ei Jannen ryhmäpaikkakaan varmaan mikään sateentekijä olisi, mutta tuntuu typerältä ja turhauttavalta tehdä hulluna talkootöitä yhdistykselle, joka penää vain nollia ryhmien pääsyn pisteytyksiin. Varmasti Inkeri kuolee vanhuuteen ennekuin on pisteet kasassa. Tai minä.
Plaaah, en tiedä...Ottaa pattiin. Kovasti. Jos kaiken mökinrakentamisen välissä tuo armaani ehtis/jaksais tehdä mulle edes parit hypyt, niin oishan sekin jotain.
Hyviä seuroja on toki tarjolla ja niihin varmaan pääsiskin, mut sit taas pitää miettiä onko mielekästä ja taloudellisesti fiksua ajaa treeneihin yli tunti sivuunsa? En tiijä miksei se raha löydä mua, mielestäni en ole piiloitellut missään ;).
Varaa ei ois ollut toki ostaa pentuakaan, mutta jos haluaa jotain yrittää on pakko uskaltaa. Olikin kyllä niin kallis pentu, että alta pois! Toivottavasti tulee hänestä päteväinen aksakoira. Ohjaajansa ainakin on lahjakas ja pääsevät varmasti pitkälle, mikäli tähdet ovat oikein asettuneet. Toivon myös todella hartaasti, ettei tulis Birkin pallipuolisuuden kaltaista seinää vastaan!

Summasummarum; kaikki maksaa ja suurin osa maksuista on kalliita. Jos on rahaa, se ei juurikaan haittaa. Jos voi kaiken tienaamansa käyttää vain ja ainoastaan itseensä se haittaa viel vähemmän.
Raha ei varmaan tuo onnea, mutta luulen, että se kyllä ojentaa avaimia monenmoiseen onnellisuuteen.
Siinäpä narinat... Tais olla vuosi sitten samat fiilikset? No, jospas se tästä taas lähtis.

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Reeniä ja ruskaa.

Kesä on jäänyt taakse, ainakin kalenterin mukaan. Ilmat ovat kuitenkin olleet kesäiset ja ovat viellä nytkin.

Kuun vaihteessa käytiin Inkin kanssa Porvoossa Zeljko Goran treeneissä. Ihan todella hyvät treenit oli, paremmat ja hyödyllisemmät kuin viimevuonna vastaavat. Mun oikea reisi tosin kramppas heti ekalla ratayrityksellä ja kipeytyi tasaseen tahtiin treenin edetessä. Pakko olikin poiketa apteekkiin kylmägeeliä ja buranaa hakemaan. Niiden voimalla sitten loppuun.
Tykkään Zeljkon selkeästä tyylistä, siinä ei turhia tanssita, eikä tarvii miettiä mitään tuplasylkkäreitä tai japseja. Ihan perusohjausta. Jotenkin on tullut vaan tyyliksi mennä hirveästi holhoamaan koiraa esteille ja jarruttelemaan, kun kuitenkin vauhtiakin pitäisi olla...

No, asioita oli hyvä mietiskellä lapin ruskassa, jonne lähdettiin ajelemaan seuraavana päivänä. Volvoon ahtautui 4 aikuista, joten Troy joutui jäämään talon vahdiksi Saran kanssa. Ink pääsi taivaltamaan tuntureilla villinä ja vapaana! Viikon aikana se tais olla kerran hihnassa, ettei häirinnyt maastopyöräilykisaa. Muutoin se kirmas tundralla onnessaan. Eläimiäkin se bongas, mutta ei koskaan lähde niitä hätyyttämään sen enempää.

Ohessa muutama reissukuva retkiltä tuntureille.












Tässä ohessa on tullut tehtyä yksi Karmiwa-hankinta. Ruotsista saapuu tänä iltana bc narttu TheLook Revolution Guess. Sitä oli hakemassa sen toinen omistaja Lukkarisen Heini. Guess menee asustelemaan Tampereelle Heinin lappari/malamuutti laumaan. Jos kaikki menee kuten elokuvissa tulee Guess tekemään sitten joskus pentuset Karmiwan-nimen alla. Se on pirtsakka trikkityttö joka syntyi heinäkuun alussa yhdeksän pennun pentueeseen. Toivomma siis parasta Guessille ja Heinille :)


sunnuntai 11. elokuuta 2013

Näytelmää

Eipä oo Heidin hauvat juurikaan ihmeitä touhuilleet.
Troy on ollut liki koko kesän ja on edelleen Hanskin rakennus kaverina mökillä. Siel se seuraa ja valvoo töitä ja niiden editymistä ja vahtii, että Päijänne pysyy paikoilaan. Aika ajoin tule myös uinti lupa. Viimeistään illalla pääsee isin kanssa saunaan ja uimaan. Välillä ovat käyneet hakemassa kattarelleja metsistä.
Troyn elämä on ihan parasta! Tänään se ei tullut edes autolle kun me Inkerin kanssa lähdettiin pois =o

Ink on ollut kotimiehenä -> jonkun sekii homma on vaan hoidettava. Treenimään on päässy muutaman kerran, kisoja ei näköpiirissä. Lauantaina oltiin sentään näytelmissä! Ink ei oo moisissa kinkereissä aikasemmin ollutkaan. Kehää etsiessämme sitä inhotti persiille tulevat, liian innokkaat pikku koirat ja se tuntui aidosti ihmettelevän, että missä on aksakehä, koska alkaa tapahtumaan? No, mitään ei juri tapahtunut ja Ink oli sitä mieltä, että "boring" ja oli täysin oikeassa ;) Onneks oli kuitenkii istumapaikka varattuna, muut ressukat oli jossain häkeissä :0

Paikalla oli paljon tuttuja mm. Inkin emo Stella, Minni ja Veijo, Hanna Suzyn ja Pandan kanssa. Mukavaa oli nähdä myös monta muuta koiraa ja kaveria!  Vihdoin päästiin kehäänkin ja siel seistiin ja juostiin ja taas seistiin ja ootettiin. En asetellun Inkiä mitekään, koska en osaa ja jos alkaa täydellistä taideteosta sorkkimaan ei siitä tuu kuin sanomista. Latvialais neitonen Beata Petkevica totesi Inkistä seuraavaa; 
" Smooth coated (tarviiko tämäkin kirjoittaa??) 3 years. Medium bones.A little too square in body. Weak in muzzle, prefer to see more. Eyes dark brown, correct ears (hahahaha!) A little bit straight in shoulder,good spring of rib. Good coat and color. Fast mover, would like more peace in movement."

Tuloksena oli erittäin hyä EH osta hyvästä tuuletin varmaan iloisemmin kuin moni sertin saanut! Se oli siinä, ihanaa ettei tarvii enää mennä ihmettelemään ja maksamaan mokomista. Muutama kuva kumminkin tästä once in a lifetime-kokemuksesta :)
                                                                                      
Seistään ja ootetaan...

Ja sama jatkuu. Ikuisuuden.

Jeeee, näytelmien urheilu osuus :)

Ja vapaa esitystyyli sopii hyvin.

Tytär ja äitimuori, joka oli ROP VET
         

Täsmälliset pennut!

 Merri x Erica pennut syntyivät täsmällissti ensimäisenä laskettuna päivänä eli 22.12. ja ovat nyt reippaita viikon ikäisiä pötkylöitä. Sald...