sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Toka yritelmä.

No niin, toinen yritelmä tokon erkoisvoittajaa on takanapäin ja edessä on työntäyteinen harjoittelukausi. Ei siis hyvin mennyt, ei. Harmittaa eniten koska nyt alkaa ulkokausi ja silloin ei oikein voi Troyn kanssa kisata. No, lokakuun maneesikisaan on aikaa, joten voidaan treenata rauhassa.
Tänään Kumpumäellä tuomarina Pörsti ja liikkurina Koskelan Ari, mistä johtunee, että liikejärjestys oli sama kuin maajoukkuekarsinnassa edellislauantaina.

Paikalla istuminen 10p.
Paikalla makaaminen 8p. Naapurin käskyllä maahan :(
Metalli 10p. Lemppari liike ja saatiin kierrokset päälle heti alkuun...
Tunnari 0p. Kaahotti kapuloille, oma peittyi jarrutus-turpeeseen, niillä kierroksilla ei pysty etsimään; toi jonkun muun. :(((((
Kaukot 0p. Vaistosi otsaan kasvaneen kepin ja päätti olla tekemättä mitään, niin ei ainakaan mokaa :((((((.
Ruutu 9p. Vauhti merkille ei riittänyt ihan loppuun saakka...? Muuten ok.
Idari 8,5p Painoi seuraamisessa ja istui vajaasti, mut kaikki asennot ja se oli hienoa!
Ohjattu 10p. Taas sama merkki kuin ruutuun ja arpa antoi ruudun puoleisen kapulan. Tätä on nyt treenattu, onneksi onnistui!
Seuraaminen 8,5p. Alkuun oli turhan tiivistä ja muutama sitkeä istuminen.
Tästä tulee siis kakkostulos...taas.
Hommaa piisaa siis.

sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Back in business :)

Tänä sunnuntaina siis piiiiitkästä aikaa agilitykisoissa. Kisat oli Hyvinkäällä, JAUn "kotikisat".
Makseille oli ekana Mika Moilasen hypäri ja jos mua ei ihan oksettanut jännityksestä aikaisemmin, niin nähtyäni radan näin todella kävi.
Rata alkoi suoraan kentän kulmasta kulmaan; hyppy-hyppy-suoraputki-hyppy- mutkaputki-kepit.
Tämähän on mukavaa jos voi juosta koiran kanssa rintarinnan. Näin ei ole meillä, ei. Tämä johtuu siis minun hitaudestani. Radalla oli varsin taajaan näitä vauhtisuoria ja vielä toinenkin suora putki! Onneksi Troipan voi kuitenkin jättää kohtuu kauas. Jännittämisestä huolimatta, olo oli kohtuu rauhallinen kun menin radalle (rescue-remedyä meni aika paljon...).
Menin kolmosen ja nelosen väliin. Siitäpä se tykitys sitten alkoi, lujaa mentiin MUTTA; mentiin yhdessä! Ehdin sinne minne halusinkin ehtiä, jalat toimi kun annoin toimia :)) Vauhdin huumassa tuli virheitä, joista en missään kohtaa lannistunut. Tunne oli ihan mahtava! Me oltiin yhdessä ja onnistuttiin yhdessä, käsittämättömän hyvä olo :) Kauhuskenaarioni oli, että saisin hyvästellä Troyn sen kolmosputken jälkeen. Näin ei käynyt ja mulla pysyi homma hanskassa.

Agirata oli Jarmo Jämsän paljon kiemuraisempi rata, jossa oli monta vaikeaa kohtaa (hyppykulmia ois pitänyt pystyä ennakoimaan enemmän ja paremmin). Tästä selvittiin kolmella riman tiputuksella, joihin olen itse syypää. Siltikin vain vahvistui se tunne, että me olimme yhdessä tekemässä sitä juttua ja Troy ymmärsi opastusta ja minä ymmärsin opastaa ;o).
On kannattanut siis pohtia asioita ja treenata niin ahkerasti kuin se nyt talvisaikaan on ollut mahdollista. Olen pikku hiljaa saavuttamassa tilan, jolloin voin sanoa tuntevani Troyn ;o) Mahtavuutta!

sunnuntai 28. helmikuuta 2010

EVL korkattu!


Troippasen kanssa tänä aamuna toko kokeeseen, ekaan erikoisvoittajan sellaiseen.
Paikkana oma tuttu Kumpumäki (treeni maneesi).
Troy oli hyvällä tuulella, kuten aina, eikä kiehunut yli ;). Tuomarina Laisi.

Paikalla istuminen 9,5p- Oli kerran nuuskaissut maata.
Paikalla makaaminen 10p :)
Seuraaminen 8p- Oli hyvää kun lakkasin jännittämisen Alun askelsiirrot oli rumat :(
Idari 9,5p- törmättiin hiukan tokassa kulmassa, muuten hieno.
Ruutu 8p- toisella käskyllä maahan ja kaahas lopussa hiukan ohi.
Ohjattu 0p - tehtiin samalta merkiltä kuin ruutu (ja liikkeet yhteen pötköön) joten ruutuun uudestaan :( Ihan perseestä, että arpaonni ratkaisee häiriön määrän, meille siis tiettykin se ruudun puoleinen kapula.
Metalli 8p- myyräloikasta huolimatta, ei sentään mitään tapporavistusta! Vino loppu.
Tunnari 9p -huolellinen ja rauhallinen, hyvä!
Kaukkarit 8p - tokassa setissä kasvoi juuret ja yksi asento jäi tekemättä.
250p II-tulos :o(

Ihan kelpo kokonaisuus ja koira oli hyvin läsnä ja siihen olen enemmän kuin tyytyväinen. Harmittaa tottakai, että kehärakentelun takia saatiin nolla ohjatusta, mutta elämä on.
Troippis oli hieno!

keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Kaunis talvi.

Blogi on ollut luvattoman hiljainen. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, ettenkö treenaisi tms. into siirtää selostuksia tänne on vaan kärsinyt inflaation.
Talvi on kisakentilläkin hiljaiseloa, ainakin meillä. Agilitya käydään nyt treenamassa kaksi kertaa viikossa ja saatan uskaltautua JAUn omiin kisoihin vielä sisäkaudella.
Tokoa on harjoiteltu myös ahkerasti ja Troy on osoittanut olevansa myös varsin pätevä tässä lajissa :). Totuus tulee ilmi kuitenkin kokeessa; kestääkö pää? Pian nähdään ja kuullaan!

Talvi lumineen ja pakkasineen on ollut mitä ihanin! En ole allerginen lumitöille, kylmyys on pukeutumista. Luonto on niin huisin kaunista, että sitä aivan pakahtuu. Paljon kuulee ihmisten marinaa lumen määrästä. Sitä on etelässä nyt vähemmän kuin normitalvena pohjoisessa. Tuskin pohjoisen ihmiset tuhlaavat energiaansa säästä stressaamiseen? Mitä auttaa jatkuva kiukuttelu asian tiimoilta? Negatiivisuus ei edesauta mitään, ei edes lumien sulamista tai pyryn loppumista.
Ja kevät, se on tullut joka vuosi niin pohjoiseen kuin eteläänkin, jopa viisimetristen hankien Yellowstoneen ;o)

keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Me vastataan haasteeseen :)

Tulinpa lukeneeksi Piinaavan plokia ja näin ollen, tulin myös saaneeksi haasteen itsetutkiskeluun. Toki tässä sai tutkailla myös koiriaan ;)


Tuubi
+ elämäni paras koira.
+ paras opettajani
+ luotettava
+ lukee ajatukseni
+ rauhallinen
+ paras kameran edessä poseeraja ikinä!
+ perusterve
+ luja hermoinen
+ toko on ihanaa Tuubin kanssa!
+ voi pitää vapaana melkein missä vaan.

- menettää liikunta kykynsä kun kuulee kameran menevän päälle :o/ (pitää poseerata)
- menee sekaisin "hämähäkki"-sanasta
- haisee aika ajoin tooosi pahalle
- on liian hidas tokoamiseen huipulla
- D-lonkat
- nuolee narttujen pissoja ihan liikaa
- leikkii ainoastaan Troyn kanssa.
- ei antaudu fyssareiden hoidettavaksi, vaikka syytä ois!


Troy
+ paras väri :)
+ hullu luonne
+ vilkas
+ innostuu kaikesta nanosekunissa
+ jaksaa toistoja tajuamatta, että edes toistoja tehdään.
+ hullut ilmeet
+ helppo uittaa
+ kaikkien kaveri (nykyään kun on palliton)
+ sylissä viihtyjä
+ nopee ku elohopee
+ helppo koira, kotona etenki ;)
+ jonottaa kynsien leikkuuseen.
+ voi pitää vapaana melkein missä vaan.
+ hieno tokottaja.
+ innokas oppimaan
+ perusterve
+ hurja kilpailuvietti ! Juoksemalla voittoon, laji kuin laji. (Hanski& Troy voittanevat vetohiihdot vielä jonain vuonna!)

- muiluttaa Tuubia, mikä usein johtaa tappeluun.
- kuumuu kisapaikoilla liikaa
- reagoi aplodeihin...liikaa
- kova kerjäämään keittiössä.
- ei meinaa saada järvestä tai mistään uinti mestasta pois.
- haukkuu uidessaan roiskeille.
- hyppii vasten.
- napanuora on liian venyvä
- kiihtyy tyhmistä asioista (kuten roiskeista)
- hurja kilpailuvietti ! Juoksemalla voittoon, laji kuin laji. ( Tästä syystä sekä minä, että mieheni olemme saaneet ruumiinvammoja yhdistelmällä fillari& Troy)

Heidi
+ olen kerännyt paljon elämänkokemusta (=ikää)
+ olen tunnollinen töissäni, kenties joskus muutenkin.
+olen hyvä laittamaan ruokaa
+ osallistun paljon kaikkeen
+ kuskaan lapsia paljon
+ harrastan paljon
+ innostun helposti
+ olen pääsääntöisesti iloinen ihminen ;)
+ en osaa murehtia huomista.
- olen periksi antaja, luovuttaja
- olen liian hidas agiliitäjä
- olen kömpelö
- en omaa pitkäjännitteisyyttä tarpeeksi
- olen huono pitämään puoliani.
- en ole oppinut EI-sanaa.
- haalin liikaa hommia
-harrastan paljon.
- en osaa murehtia huomista.
- en osaa säästää rahaa.

No jaa, kait tätä vois jatkaa loputtomiin. Tänä iltana ei tullut muuta mieleen.

tiistai 26. tammikuuta 2010

Ihana Talvi ja pakkanen


Kuurankukkasia :)


Pai-kelpie, kuurapartana.




Talvinen auringonlasku.


Kuu Pornaisten yllä.


-Jahuuuu!! Mä voitan!



Troy käskee; Stop!


Niin kaunista ja kylmää.


Kaunista oli viikonloppuna Helsingissäkin.

lauantai 16. tammikuuta 2010

Uusi vuosi, uudet treenit.

Eilen alkoi "virallisesti" Troipan ja mun agikausi 2010. Edellisviikolla käytiin muistelemassa miten niitä esteitä suoritettiin. Taukoa on kuitenkin ihan reilusti; Mia treenit on vimoset joissa ollaan oltu.
Eilen siis vuorossa Niinun treenit JAUlaiselle pienryhmälle. Rata ei ollut mikään liian vaikea, paljon ihan perusohjaamista. Hyppyrata.
Mua jännitti ihan kuin kisoissa ois ollu :) Epäilin etten enää laisinkaan osaa temppuja ja kiemuroita radalla tehä. Hyvin lähti kuitenkin sujumaan. Tokihan minä möhelsin heti alkuun, huolimattomalla ohjauksella. Periksi en antanut kuitenkaan (kiitos Mian opetuksen ;) ) vaan jatkettiin aina uudelleen.
Oppimisen paikkoja; pysy pois koiran tieltä = älä estä koiraa näkemästä seuraavaa estettä. Oma ohjaaminen yksinkertaisemmaksi. Mun ylävartalo kieppuu sinne ja tänne, joten Troylla on vaikea päätellä mihin halutaan mennä. Kun tämä kirkastui minulle ja tein kuten opastettiin, tuntui meno todella hienolta ja sulavalta =)
Illalla oli viel maneesivuoro tokoryhmälle. Troyn annoin kerätä voimiaan tän päivän agitreeneihin ja Tuubi pääsi hommiin. Tehtiin EVLlää leikkimällä ja voi miten sillä oli kivaa! Teki se myös elämänsä parhaan stopin luoksetulossa, veret seisauttava se oli ;)
Voi vain todeta, että tauko tekee pelkästään hyvää niin koiralle kuin ohjaajalekkin. Nyt löytyi itsestä taas se tekemisen riemu, ilman pakkomielteistä onnistumisen pusertamista. Got to hold on to it!

Täsmälliset pennut!

 Merri x Erica pennut syntyivät täsmällissti ensimäisenä laskettuna päivänä eli 22.12. ja ovat nyt reippaita viikon ikäisiä pötkylöitä. Sald...